NEDEN AREM?
Çağdaş yönetim anlayışında meydana gelen gelişmelere uyum sağlamak ve yönetimin işleyişini daha etkin ve verimli kılarak geleceğe ilişkin riskleri en aza indirmek, bazen ham bilgileri bazen de birbiri içine girmiş karışık ve düzensiz bilgi ve verileri işleyerek bir sistem içinde başta karar alıcılar olmak üzere toplumun bilgisine sunmak için devlet ve özel sektörde çeşitli araştırma merkezleri ortaya çıkmıştır.
Bilginin ön plana çıktığı, katılımcı demokrasi anlayışının güçlendiği ve dünyanın büyük bir etkileşim içine girdiği küreselleşme sürecinde, Dünyada ve ülkemizde yaşanan sosyo-ekonomik gelişmeler ile bilim ve teknolojide meydana gelen hızlı değişimler; kamu yönetiminin merkezi ve yerel düzeydeki örgütlenmesinin ve işleyişinin gözden geçirilmesini, hizmetin kapsamı ve yürütülüş biçimine ilişkin yeni anlayışları da dikkate alarak, etkinlik, verimlilik ve açıklık gibi ilkeler çerçevesinde yeniden düzenlenmesini gerektirmektedir.
Bu sebeple, gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de, bilginin toplanması, değerlendirilmesi ve stratejik karar alma süreçlerinde kullanılması gerekliliği giderek artmakta, bu durum ise stratejik, güncel, tarihi, ekonomik, yönetsel ve siyasi her türlü bilginin ele alınarak, incelenmesi, değerlendirilmesi ve sonuç raporunun oluşturulmasında her türlü imkanı tanıyan bir yapı ihtiyacını da beraberinde getirmektedir.
Bu kapsamda olası riskleri “Önceden Belirleyerek” “Farklı Tezler, Farklı Öngörüler ve Farklı Senaryolar” sunabilen, günceli değerlendirerek gelecek yıllara dair politika ve stratejiler üreten, farklı yapıda ve özgür düşünen bir strateji merkezi olarak kurulan AREM, 2000’li yılların başından itibaren faaliyetlerine devam etmektedir.
AREM’in kuruluş gerekçesini, 21.yy da büyük önem kazanan stratejik yönetim anlayışı oluşturmakta olup, bu anlayışın sonucu olarak kurulan merkezimiz düşünce kuruluşu adı altında kurulan özel araştırma birimlerinin, ülkemizde “kamu yönetimi içindeki ilk örneklerinden biri” olma özelliğini taşımaktadır.
TARİHÇE
Çağdaş ve etkin bir kamu yönetimi sistemi oluşturulmasında araştırma, geliştirme ve strateji oluşturma faaliyetleri büyük önem taşımaktadır. Birçok ülkede “think tank” adı altında kurulan özel araştırma birimlerinin, ülkemizde kamu yönetimi içindeki ilk örneklerinden birisi olan İçişleri Bakanlığı Araştırma ve Etütler Merkezi 02.03 2000 tarihinde Bakanlık Makamının onayıyla “Strateji Merkezi Başkanlığı” adı altında kurulmuştur.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu'nda yapılan değişiklik gereği Araştırma Planlama ve Koordinasyon (APK) Kurullarının Strateji Geliştirme Başkalığı'na dönüştürülmesiyle birlikte Merkezimiz 30.12.2005 tarih ve 613 sayılı Bakanlık makamı onayı ile, 03.07.2000 tarihli “Strateji Merkezi Başkanlığı” kuruluşuna ilişkin onay iptal edilerek yerine “İçişleri Bakanlığı Araştırma ve Etütler Merkezi (AREM)” kurulmuştur.
Merkezimiz, ilki 25.12.2006 tarihinde onaylanan ve son olarak 22.11.2013 tarihli Bakanlık Makamı Onayı ile revize edilen "Araştırma ve Etütler Merkezi Kuruluş, Görev ve Çalışma Birim Yönergesi" doğrultusunda faaliyetlerini sürdürmektedir.
AMACIMIZ
21. Yüzyıl Bilgi Çağında;
- Bakanlığımızın Etkinlik, Verimlilik ve Performansını Artırmak,
- Bakanlık Yönetimi Adına Geleceğe Yönelik Vizyon Oluşturmak ve Strateji Geliştirmek,
- Yönetim Sisteminin Sorunlarına Çözümler Üretmek,
- Kamu Yönetiminde, Kaliteye Öncelik Verilmesine ve Kalite Yönetiminin Benimsenmesine katkıda bulunmak,
- Ulusal ve Uluslararası Gelişmeleri İzlemek, Analiz Etmek ve Kullanılabilir Bilgi Haline Getirmektir.
TEMEL GÖREVLERİMİZ
Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler ışığında;
- Başta Bakanlığın görev alanını ilgilendiren konular olmak üzere, Türkiye’nin tarihten gelen ve bugüne yansıyan sorunları üzerinde araştırmalar yapmak, yaptırmak, yapanların çalışmalarına katılmak ve destek vermek,
- Çeşitli alan ve sektörlerde çalışma grupları oluşturarak, yapılan bu araştırmalar, bilimsel inceleme ve değerlendirmeler ışığında uygulanabilir, sonuç doğurabilir nitelikte stratejiler geliştirmek,
- Oluşturulan stratejilerin uygulama programlarını hazırlamak ve izlemek,
- Yurtiçinde ve yurtdışında araştırma, inceleme, toplantı düzenleme, yayın ve benzeri faaliyetlerde bilim adamları, tüzel kişi ve kurumlarla ortak çaba içinde bulunmak, değerlendirme toplantıları, seminerler, konferanslar, sempozyum, panel ve benzeri toplantılar düzenlemek ve bilimsel etkinliklerde bulunmak,
- Merkezin ihtiyacı olan elemanların yurtiçi ve yurtdışı eğitimini sağlamak, gerektiğinde yabancı uzmanları bu amaçla davet etmek,
- Bağımsız ve tarafsız bir şekilde bilgi toplamak, bilgiyi analiz etmek, arşivlemek, kullanılabilir hale getirmek ve kullanma konusunda uzmanlaşmak, bu amaçla bir ihtisas kütüphanesi ve dijital bilgi bankası kurmak,
- Proje hazırlamak, dokümantasyon ve yayın faaliyetlerinde bulunmak,
- Üniversiteler, akademiler, sivil toplum kuruluşları, resmi veya özel diğer araştırma kurumlarıyla işbirliği yapmak,
- Gündemi işgal eden, gelecekte işgal edebilecek konularla ilgili hazırlıklar yaparak, farklı kesimlerin, birim ve kişilerin yaklaşımlarını analiz ederek Bakanlık Makamı’nı bilgilendirmek,
- Bakanlık içinde ve dışında, istenildiğinde, danışmanlık hizmeti vermek,
- Bakan tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.