Büyükşehirlerdeki kamu yatırımlarının hızlı ve maliyet etkin şekilde hayata geçirilerek daha iyi hizmet sunumunun sağlanması, bu alanda faaliyet gösteren kurumların işbirliği ve koordinasyon içinde hareket etmesi, dolayısıyla ulusal mevzuat ve AB düzenlemelerinin uygulanması için gereken idari kapasiteyi artırmak amaçlanmaktadır.
Proje İçişleri Bakanlığı tarafından 2017 yılında mülga AB Bakanlığına IPA projesi olarak sunulmuş, 2019 yılından itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
Türkiye'de kamu yönetiminde yenilikçi yaklasımlarla son yıllarda önemli dönüşümler gerçekleştirilmistir. Bu kapsamda, 12/11/2012 Tarih ve 6360 Sayılı Kanun ile yapılan düzenlemeyle 2014 yerel seçimleri sonrası yeni büyükşehir belediyeleri kurularak sayıları 30’a çıkmış ve büyükşehir belediyesi sınırları il mülki sınırları olarak değiştirilmiştir. Bu değişiklikle birlikte büyükşehirlerde görev ve yetki ayrımları yeniden düzenlenmiş, halkın ortak gereksinimlerini karşılamada belediyelerin yetkisi artmış, il özel idareleri kapatılmış, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları (YIKOB’lar) kurulmuştur.
YIKOB’lar büyüksehirlerde kamu yatırımlarının hayata geçirilmesinde önemli aktörler olmuşlardır. Kamu adına uygulayıcı rolünün yanı sıra; koordine eden, izleyen ve denetleyen bir rol de üstlenmişlerdir. YIKOB’lar kamu yatırımlarının verimli, hızlı ve etkili şekilde hayata geçmesi için çalışmakta ve belirlenen politikaların yerelde iyi yönetim uygulamalarıyla hayata geçirilmesini desteklemektedir. Bu görevlerini yerine getirirken, merkez ve yerel kamu aktörleri arasında uygulamaya yönelik bilgi ve kaynak transferine ev sahipliği yapmaktadır.
İçisleri Bakanlığı tarafından, ülkedeki kamu reformlarını desteklemek üzere YIKOB’ların Kapasitesinin Güçlendirmesi için Teknik Yardım Projesi başlatılmıştır. T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı proje ortağı olup, İzmir, Trabzon ve Van illerindeki YIKOB’lar proje pilotlarıdır. Proje 39 ay uygulama süresine sahiptir ve Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği tarafından ortak Finanse edilmektedir.
Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları (YİKOB) Kapasite Güçlendirme Projesi Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği tarafından ortak olarak finanse edilen, İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı ve EY Türkiye tarafından yürütülmeye devam eden bir teknik destek projesidir. Mart 2019 tarihinden beri uygulamada olan proje dört aşamadan meydana gelmekte olup; projenin uygulanmasına halen devam edilmektedir. Bu kapsamda proje uygulaması sırasında katılımcı bir bakış açısıyla gerçekleştirilen geniş çaplı faaliyetlerle proje tamamlanmadan önce hızlı kazanımlar elde edilmiştir.
Projenin temel aşamalarından olan YİKOB’ların planlama ve uygulama kapasitelerinin arttırılması kapsamında YİKOB’ların mevcut işleyiş modelinin gözden geçirilerek daha etkin ve etkili kuruluşlar olarak güçlendirilmesini sağlayabilmek adına mevcut yapılanma içerisindeki organizasyonel verimlilik, personel memnuniyeti ve mevcut iş yükü, YİKOB’ların tecrübe ettiği sorunlar ve gelişim alanlarını da içerecek şekilde çevrimiçi anket ve çalıştaylar doğrultusunda analiz edilmiştir. Bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan en önemli gelişim alanlarından olan merkezde temsiliyet eksikliğinin giderilmesi amacıyla İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı çatısı altında YİKOB Daire Başkanlığı kurulmuştur. Bu sayede merkezi yönetim birimleri içerisinde YİKOB’ları temsil edecek, YİKOB’ların sorularına yanıt vererek bir danışman görevi görebilecek ve YİKOB’ların kuruma aidiyet hissini güçlendirici bir yapı oluşturulmasına zemin oluşturulmuştur.
Aynı aşama çerçevesinde, YİKOB çalışanların mevcut görev ve sorumluluklarını etkin ve verimli olarak yerine getirebilmeleri için gerekli olan yetkinlik seviyeleri ve eğitim ihtiyaçları kapsamlı bir şekilde tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen analiz kapsamında belirlenen teknik, yönetsel ve davranışsal gelişim alanları özelinde katılımcı profillerine özel olarak hazırlanan eğitim programları üzerinden proje kapsamında yaklaşık 1900 yönetici, teknik ve idari YİKOB personeline eğitimler verilmiştir. Organize edilen eğitimlerle, katılımcı sayısı açısından şu ana düzenlenen en kapsamlı YİKOB eğitimleri gerçekleştirilmiş; daha önce düzenlenen eğitimlere katılım imkânı bulamayan teknik ve idari YİKOB personelinin de görevleri için gerekli eğitimleri almaları sağlanmıştır.
Ek olarak eğitimlerin verildiği süre kapsamında tecrübe aktarım oturumları düzenlenmiş; farklı illerde farklı deneyimlere sahip YİKOB çalışanlarının deneyimlerini birbirlerine aktarma imkânı sağlanmıştır. Bu oturumlar doğrultusunda eğitimler sonrasında da iletişim ve etkileşimin devam edebileceği kanallar geliştirilmiş, YİKOB’lar arası iş birliğine dayalı öğrenme ortamı kurularak iller arası yatay koordinasyon güçlendirilmiştir. Eğitimlere projenin ilerleyen aylarında da devam edilecektir.
YİKOB’lar ve ilgili kurumlar arasında koordinasyon ile iş birliğini arttırılabilmek ve YİKOB’larda işleyiş birlikteliğini sağlayacak ortak iş akışlarının tasarlanmasını desteklemek amacıyla pilot il olarak belirlenen Van, Trabzon ve İzmir YİKOB’larla birlikte yapılan çalışmalar ile süreç analizleri gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda kuruluşlarından bu yana ilk kez sistematik bir şekilde YİKOB’ların iş akışları dokümante edilmiş, süreçlerin yürütülmesine ilişkin bilgi teknolojileri, mevzuat, organizasyon ve aktivite kaynaklı bulgular tespit edilmiş ve bu alanlarda iyileştirme önerileri sunulmuştur. Son aşamasına gelinen süreç çalışmalarının tamamlanması sonrası benzer süreçler için uygulama farklılıklarının önüne geçilerek, standartlaşmanın sağlanması hedeflenmektedir.
Gerçekleştirilen süreç çalışmaları e-İçişleri YİKOB modüllerinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için de girdi oluşturarak; YİKOB’ların süreçlerini daha etkin ve verimli yürütebilmeleri açısından gerekli değişikliklerin yapılmasına ve ihtiyaç duyulan kullanıcı eğitimlerinin düzenlenmesine aracı olmuştur. Bu kapsamda Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından ilgili çalışmalar yürütülmektedir.
YİKOB’ların statüsünün belirlenmesi, süreçlerinde yaşanan sorunların en aza indirgenmesi, birimler arasında iş birliği ve koordinasyon imkanlarının artırılması amaçlarıyla YİKOB mevzuat önerileri çalışması yapılmış, mevcut durum ve hedeflenen YİKOB arasındaki boşluk analizi gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen kazanımlara ek proje kapsamında devam eden çalışmalarla yeni kazanımların elde edilmesi ve YİKOB’ların kamu yatırım döngüsü içerisindeki rol ve sorumluklarını daha verimli olarak yerine getirebilmesi amaçlanmaktadır.
Proje Kapsamında Yürütülen Çalışmalar
Aşama 1: Başlangıç Aşaması
Aşama 2: Planlama ve Uygulama Kapasitesinin Gelişitrilmesi
Aşama 3: İlgili Kurumlar Arasında Koordinasyon ve İşbirliğinin Artırılması
Aşama 4: Diğer Faaliyetler
Proje Künyesi
Projenin Resmi Adı |
Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlıklarının Kapasitesinin Güçlendirilmesi için Teknik Destek Projesi |
Projenin Kısa Adı |
YİKOB Kapasite Güçlendirme Projesi |
Proje Yürütücüsü |
İçişleri Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı |
Proje Ortağı |
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı |
Pilot Uygulama İlleri |
İzmir, Trabzon, Van |
Finansman Desteği ve Proje Bütçesi |
IPA II (2014-2020) 2.495.000 Avro |
Proje Süresi |
39 Ay (Mart 2019 – Haziran 2022) |
Web Sitesi |
|
Sosyal Medya Kanalları |
YİKOB Projesi/ Facebook / Twitter / Instagram / LinkedIN / Youtube |